Saturday, November 21, 2009

sampai hati...


blOg ini sudah menjadi diari bagi aku... di sinilah aku meluahkan apa yang terbuku dihati ini... apa sahaja yang aku rasa, yang x dapat aku luahkan pada orang lain akan aku luahkan di sini... kali ini aku hendak ceritakan apa yang berlaku semalam di rumah...



emak mengajak alang pulang ke kampung... kerna atok sering bertanyakan cucu lelakinye itu... lagipun alanh sudah lama x pulang... kali terakhir dia pulang pun ketika kenduri sebelum atuk berangkat ke mekah... emak seperti yang aku ceritakan dahulu adalah seorang yang lemah lembut dan penyayang... jadi die mengajak alang dengan penuh kelembutan... kalau aku yang diajak, tentu sekali aku tunaikan... tapi malang nye tiada siapa yang merindui aku... emmmm... ajakan emak itu di ikuti dengan tuduhan yang melampau... sampai hati alang berkata bergitu... dia katakan dia x hendak pulang ke kampung kerna rumah atuk itu panas... begitu angkuhnya manusia ini...



aku tahu maksud alang itu... maksudnya dirumah atuk itu ada hantu... kenapa dia berkata begitu??? bagi aku dia x layak untuk bercakap begitu pada mak... dia x layak berkata begitu tentang atuk... kerna dia bukan nye ada kuasa istimewa yang di anugerahkan oleh Allah swt... sembahyang 5 waktu pun tidak mampu dia lakukan... inikan pula hendak berlagak alim dan warak di depan aku... boleh jalan... aku sedar emak berkecil hati pada dia... aku sedar hati emak terguris lagi tentang sikap anak-anak... tapi dia pendamkan sahaja apa yang dirasakan... tidak ingin alang dilebelkan sebagai anak yang derhaka... betapa besarnye pengorbanan sorang ibu... bertapa mulianye hati seorang ibu... kerna itulah Nabi sendiri meletakkan kedudukan ibu sebagai yang kedua yang disayanginya...



pada emak ingin sekali ku sujud kaki nya memohon keampunan padanya bagi pihak adik beradik ku yang lain... ingin sekali lagi aku mohonkan kemaafan kepada nya atas perlakuan kami anak-anaknya... pada alang pula ingin sekali aku katakan bukalah mata itu... pelajarilah menjaga hati orang lain... jangan terlalu angkuh terhadap diri sendiri... jangan terlalu angkuh untuk mengaku diri itu alim dan warak, sedangkan pada hakikatnya tidak... pada sesiapa yang membaca dan bergelar seorang anak... bukalah mata mu... mohonlah kemaafan selagi kite mampu... jangan sampai ibu pergi meningalkan kita baru hendak menyesal... jadi renungkan lah...

No comments: